Po končani gradnji se velikokrat pozabi na ureditev vpisa novozgrajenega objeta v uradne evidence. To obvezo Zakon o graditvi objektov (ZGO-1) nalaga investitorju in sicer najpozneje v 30 dneh od pravnomočnosti uporabnega dovoljenja, mora investitor v skladu s predpisi, ki urejajo evidentiranje nepremičnin, poskrbeti za vpis objekta v zemljiški kataster in tudi v kataster stavb.
Evidentiranje stavbe je storitev, ki združuje dva postopka in sicer določitev zemljišča pod stavbo (zemljiški kataster) ter vpis stavbe v kataster stavb.
Za izdelavo Elaborata za vpis stavbe v kataster stavb je potrebno izdelati Etažni načrt stavbe (tloris stavbe – obris strehe, karakteristični prerez stavbe, tlorisi etaž in delov stavbe).
Kaj je torej vpis stavbe v kataster stavb?
Vpis stavbe v kataster stavb je storitev evidentiranja podatkov o stavbi ali njenih delih v kataster stavb, ki je uradna državna evidenca o stavbah in o delih stavb (številka stavbe, številka parcele, naslov, karakteristične višine stavbe, podatki o etažah).
Pogoj za vpis stavbe v kataster stavb je, da je njeno zemljišče pod stavbo evidentirano v zemljiškem katastru.
Kdaj vpisati stavbo v kataster stavb?
– če je stavba novogradnja in še nima svoje identifikacijske številke,
– pred vpisom v zemljiško knjigo,
– ko želite stavbo razdeliti na več delov.
Zakaj vpisati stavbo v kataster stavb?
– da boste lahko pridobili hišno številko,
– da boste lahko vpisali svojo lastnino v zemljiško knjigo in dokazovali svoje lastništvo,
– da boste lahko uredili etažno lastnino v večstanovanjski stavbi,
– da boste z vašo nepremičnino lahko sklepali pravne posle, kot je prodaja, nakup, menjava, hipotekarni kredit…
Kataster stavb je uradna državna evidenca o stavbah in o delih stavb. Povezuje stvarne pravice na stavbah, ki jih vodi zemljiška knjiga, z lokacijo v prostoru – umesti stavbo ali del stavbe v prostor in tako stavbo ali del stavbe poveže z lastnikom.
Kataster stavb vodi in vzdržuje Geodetska uprava Republike Slovenije. Sestavljen je iz zadnjih vpisanih podatkov o stavbah in delih stavb ter iz zbirke listin in podatkov, ki omogočajo historični pregled sprememb. V zbirki listin so elaborati in druge listine, na podlagi katerih so bili opravljeni posamezni vpisi, načrti in podatki, navedeni pred zadnjimi vpisanimi podatki. Zbirka listin se hrani v fizični ali elektronski obliki.
V katastru stavb za vsako stavbo ali del stavbe vodimo naslednje podatke:
– identifikacijska oznaka stavbe,
– lastnik stavbe,
– upravljavec stavbe,
– lega in oblika stavbe ali dela stavbe,
– površina stavbe,
– dejanska raba stavbe,
– številka stanovanja ali poslovnega prostora.
Podatki o stavbah in delih stavb se vodijo v centralni bazi katastra stavb, ki je povezana z registrom prostorskih enot in zemljiškom katastrom.
Podatke o stavbi in delih stavbe mora investitor gradnje posredovati Geodetski upravi najkasneje v 30 dneh po izvedbi vseh zaključnih gradbenih del oziroma ob začetku uporabe, če je ta pred zaključkom gradbenih del.
Podatke o izvedenih spremembah mora posredovati lastnik, imetnik stavbne pravice ali upravnik v 30 dneh po izvedenih spremembah.